Емоцїї, почуття і "Я".Профілактика емоційного вигорання педагога під час карантину.


Я - учитель. И я этим горжусь. | Записки счастливого учителя ...


Мета: формування навичок  протидії стресогенним  чинникам у роботі педагога.
Завдання:
- профілактика емоційного вигорання під час карантину.
- профілактики професійного вигорання вчителя.
- зняття емоційної напруги.          

Вступ
            Важлива роль емоцій і почуттів підкреслювалася як стародавніми мислителями (Геракліт, Марк Аврелій, Платон, Піфагор, та ін.), так і сучасними філософами, психологами та педагогами (У.Джеймс, К.Ізард, В.П.Зінченко, І.А.Зязюн, В.А.Татенко та ін.). Позитивні емоції радості, щастя, а також і негативні (образа, гнів) в усі часи ставали предметом вивчення людини в її цілісності. За сучасними психологічними уявленнями емоції – «це особливий клас психічних процесів і станів (людини та тварин), пов’язаних з інстинктами, потребами, мотивами та відображуючих у формі безпосереднього переживання (задоволення, радості, страху та ін.) значущі діючі на індивіда явища і ситуації для забезпечення його життєдіяльності. Емоції слугують одним із головних механізмів внутрішньої регуляції психічної діяльності та поведінки, які спрямовані на задоволення актуальних потреб». Вищим продуктом розвитку емоцій вважають почуття. Так, короткочасна емоція подиву може трансформуватися у почуття зацікавленості, а надалі – у стійкий інтерес. Емоції людини можуть бути як усвідомленими, так і неусвідомленими і конфлікт між ними, як правило, є причиною неврозів. Емоційно-почуттєва взаємодія педагога з учнем є процесом генерації та підтримки певних спільних (або ж відмінних) емоційних станів, які можуть бути як позитивними, так і негативними.

                                                               Хід заняття             
           Основа нашого життя - почуття. Емоції керують поведінкою, задають тон нашим стосункам, визначають стиль життя. Той факт, що психічний стан впливає на фізичне самопочуття людини, здається, ні в кого не викликає сумнівів.

Чому емоції впливають на наше здоров'я?

https://www.youtube.com/watch?v=ogX_PuqRpkU
        Емоційне вигоряння настає, коли людина переступає межі своєї втоми. Притупляються емоції, з'являється відстороненість, іноді людині стає важко відокремити себе від роботи, часто через втому вона починає халтурити. Робота перестає бути просто роботою, і стає або гнітючим фактором в житті, або тим, куди людина вкладає забагато енергії.
Як з'являється синдром емоційного вигорання через роботу?
https://www.youtube.com/watch?v=D68pEG4h5fk

         
Шість категорій технік для заземлення при тривозі і інтенсивних емоціях
          Коли ми знаходимося в епіцентрі тривоги, флешбека або панічної атаки, наші лобові частки вперто відмовляються працювати. Ми відчуваємо, ніби просто неможливо сфокусуватися або ясно міркувати про що б то не було, і іноді наші думки проносяться так швидко і перетворюються в таку кашу, що за ними просто неможливо встежити.     
          Нам починає здаватися, що все, що відбувається навколо ніби в тумані, або, коли хтось кілька хвилин розмовляв з нами, ми раптом розуміємо, що поняття не маємо про що він тільки що говорив.
Іноді ми відчуваємо себе паралізованими або як ніби замороженими, не можемо зробити навіть найменший рух або вимовити хоч слово. Таке може траплятися з нами в тому числі і коли ми відчуваємо дуже інтенсивні емоції - наприклад, почуття покинутості, образи, безнадійності, страху або безвиході. 
          Техніки заземлення прекрасний інструмент для таких ситуацій і їх можна використовувати де б ви не знаходилися. Повертаючи свою свідомість і тіло назад в даний момент, ми можемо організувати нашому мозку простір, щоб він заспокоївся і відчути себе трохи більш сконцентрованими, принаймні достатньо для того, щоб пояснити, що з нами відбувається або звернутися за допомог
ою або придумати, що робити з цим станом.         
                                               
              Самозаспокоєння
           Прийміть душ або ванну. Зосередьтеся на кожному кроці підготовки до душу / ванни, помічаючи кожну маленьку деталь - що відчуває ваша кисть, коли ви торкаєтеся дверної ручки і крана? Коли ви включаєте кран, як ви визначаєте відповідну температуру води? Відзначте відчуття від води на вашому тілі, приділяючи увагу температурі і звуків води, відчуттям м'язів тіла.             
          Знайдіть заземляючий об'єкт, який притягує вас. Це може бути щось на зразок гладкого каменю або відполірованого шматочка скла, щось на зразок клубка пряжі, текстура якого здається вам комфортною; це може бути щось на кшталт маленької статуетки або щось, що пов'язано у вас з хорошими спогадами. Носіть цей об'єкт з собою там, де його легко зберігати і діставайте, коли вам потрібно заземлитися.  
         Заваріть чашку чаю, кави або гарячого шоколаду. Виконайте кожну дію з максимальною уважністю, помічаючи кожний рух, яке робить ваше тіло; ось ваші пальці стиснули ручку чайника, ось долоню відчула холод крана, коли ви вмикаєте воду, ось ви відчуваєте як чайник у вашій руці стає важче у міру заповнення водою. Коли напій буде готовий, робіть невеликі глотки усвідомлено, зручно вмостившись у спокійному місці.   
                                                               5 відчуттів
           Знайдіть знайомий запах (парфуми, мило, лосьйон, чай, ефірні масла )  і нехай це буде звичкою вдихати цей запах щоранку, перед сном або в якийсь інший певний час дня. Носіть цей запах з собою і вдихайте кожен раз, коли вам потрібно заземлитися, поєднуючи цей процес з глибоким і повільним диханням.                  
           Одягніть ваш улюблений одяг - це можуть бути шкарпетки, улюблений светр або м'яка приємна майка. Відзначте текстуру, колір, запах цього одягу. Для цих же цілей підійде ковдра або плед.          
         Укутайтеся щільно в ковдру. Обійміть себе міцно-міцно або попросіть когось обійняти вас. Розітріть руки і ноги, рухаючись знизу-вгору від стоп до стегон і зверху-вниз від плечей до зап'ясть.
                                                   Використовуйте ТІЛО
          Відзначте як ваші стопи стоять на підлозі. Ви можете встати і міцно «врости» стопами в підлогу, зняти взуття і наступати кожною ногою на землю або на підлогу, відчуваючи, як ніби ваші ноги - це фундамент добротного будинку, міцно пов'язаного із землею, відчути в прямому сенсі грунт під ногами і силу земного тяжіння. Ви можете зробити це і сидячи на стільця або лежачи.
          У прямому сенсі заземлення. Ляжте на підлогу. Швидко проскануйте своє тіло, щоб відзначити в яких саме місцях підлогу стосується вашого тіла, які частини тіла відчувають його і сфокусуйтеся на цьому відчутті тиску, текстури, температури. Відзначте всі вібрації, які ви зараз можете відчути в будинку. Ви можете поставити на підлогу музичну колонку і відчувати її вібрації.           
             Рухайтеся! Покачайте ногами, звертаючи увагу на відчуття від того як рухається кожна нога окремо. Спробуйте як може рухатися нога окремо, коли всі інші частини тіла залишаються нерухомими. Виконайте те ж саме з пальцями, відчуваючи силу в м'язах, їх напруга і розслаблення під час виконання руху.
            Ритм. Постукайте ногою по підлозі, знайдіть об'єкт, що видає м'який звук, постукайте пальцями по столу і тихенько по склу або будь-якої іншої поверхні, знайдіть приємний звук, а потім створіть ритм і повторюйте його, намагаючись фокусуватися на початку і в кінці кожного створеного вами звуку.
        Займіться активністю. Підіть в сад виривати бур'яни. Спробуйте навчитися в'язати. Купіть кінетичний пісок або глину або щось ще, що задіє дрібну моторику. Помийте посуд, звертаючи уваги на фізичні відчуття. Складіть охайно білизну.
                                                        Спостерігайте
           Вийдіть на вулицю (або знайдіть вікно, в яке ви можете дивитися) і знайдіть будь-який об'єкт. Відзначте якомога більше деталей цього об'єкта. Наприклад, якщо ви вибрали дерево, відзначте як на нього падає світло і куди відкидають тінь гілки. Розгляньте, чи багато у нього гілок, чи є на них листя. Придивіться до текстури стовбура, відзначте прямі гілки або вигнуті, яка у цього дерева форма листя.
           Повільно пройдіться по простору, в якому ви перебуваєте, спробуйте відзначати кожне зіткнення ноги з землею. Відзначте, яка частина стопи першої торкнеться землі і де ви відчуваєте тиск. Відзначте як ваша стопа відривається від землі і той момент, коли ви балансуєте на одній нозі перш ніж опустити ногу в наступному кроці.
           Знайдіть щось поруч, що має певний орнамент і спробуйте замалювати його на папері. Наприклад, ви можете спробувати замалювати як укладені плитки на стелі, перенести на папір малюнок на килимі або перекреслити химерні кола дерева, з якого зроблений стіл.
         Опишіть кімнату, в якій ви зараз перебуваєте: вголос або про себе. Якщо кімната дуже велика або захаращена, ви можете вибрати невелику область кімнати або якийсь об'єкт - наприклад книжкову полицю - і відзначити всі кути об'єкта, його колір, світло і тіні, текстуру і форму.
         Якщо ви в громадському місці, подивіться на людей навколо вас і спробуйте відзначити деталі їх зовнішності. Якого кольору у них взуття? Хто з них в куртках? Чи є у кого-то парасольку або портфель? Як виглядають їх зачіски?
                                                           Відволічись
          Додавайте до нуля сім так довго, як у вас виходить (або будь-який інший інтервал): нуль, сім, чотирнадцять, двадцять один, двадцять вісім ...
            Зіграйте в гру «вгадай професію». Подивіться на людей навколо вас і спробуйте здогадатися про їхню роботу або куди вони зараз йдуть.
         Подумайте про сьогоднішній день. Нагадайте собі яке сьогодні число, день тижня, місяць, рік, час дня і де ви зараз перебуваєте. Нагадайте собі, що ви зараз саме в цьому моменті, не в минулому, ви зараз у безпеці. Відзначте пору року, яка зараз за вікном, подивіться, як виглядає небо. Назвіть адресу, де ви зараз перебуваєте.
             Зіграйте з собою в гру «Категорії»: виберете категорію, наприклад, колір, тварини, їжа і спробуйте назвати як мінімум 10 об'єктів з цієї категорії. Можна також використовувати алфавіт і спробувати назвати об'єкти з цієї категорії на кожну букву алфавіту, починаючи з А, Б, В і т.д.
          Виберіть форму (трикутник, коло, квадрат) і спробуйте знайти всі об'єкти цієї форми навколо вас. Те ж саме можна зробити і з квітами - наприклад, знайти всі зеленого кольору в кімнаті.
                                                                 Дихайте
           Глибоко дихайте - покладіть одну руку на живіт, а іншу на груди. Вдихайте повільно і глибоко повітря в живіт, намагаючись щоб рука на животі піднімалася ніби ви надуває кульку або м'яч повітрям. Намагайтеся, щоб рука на грудях не ворушилася, дихайте тільки животом. Повільно видихайте, відчуваючи, як рука на животі повільно опускається як ніби кулька або м'яч здуваються.          
            Дихання на рахунок 4-7-8: повільно вдихайте, рахуючи до чотирьох. Потім, затримайте дихання на сім секунд, а в кінці повільно і м'яко протягом восьми секунд видихайте. Повторіть стільки разів, скільки вам комфортно. (Примітка: у кожного свій розмір тіла і об'єм легенів, якщо конкретно ця комбінація вам не підходить, ви можете виконувати це вправи в комфортних вам проміжках. Ідея в тому, щоб ви йшли певною схемою і дихання б стало більш повільним).
! Важливе зауваження: техніки заземлення існують не для того, щоб позбутися від небажаних емоцій або абстрагуватися від поточних переживань, ні, вони для того, щоб з'явився ресурс винести певний досвід і емоції, залишаючись в теперішньому часі і коли вони присутні в своєму тілі.
1. Вправа на саморегуляцію 1.   
 Сідайте зручно. Зробіть кілька глибоких вдохів-видихів. Ваше завдання -  потирати пальці на обох руках одночасно у наступній послідовності:
- потирайте своїми великими пальцями мізинці, згадуючи певну ситуацію, коли ви були фізично дуже втомлені. Відчуйте цей стан.  
- потирайте своїми великими пальцями безіменні пальці, згадуючи певну ситуацію, коли ви отримали приємне для вас несподіване повідомлення. Відчуйте цей стан.
- потирайте своїми великими пальцями середні пальці, згадуючи ситуацію, коли ви переживали приємну, веселу ситуацію. Відчуйте цей стан.
- потирайте своїми великими пальцями вказівні пальці, створюючи в уяві місце де вам затишно, приємно і безпечно. Відчуйте цей стан. Затримайтесь в тому місці.
       За умови регулярної практики, наступного разу, коли ви відчуєте роздратування або перевтому – влаштуйтесь зручніше, потріть пальці і згадайте це місце і ваші відчуття. Ваш стан поліпшиться швидше.
2. Вправа 2. Оберіть кілька днів у тижні, коли вам буде зручно прокинутись на 15 хв. раніше звичного. Прокинувшись таким ранком, перш за все, заведіть таймер на 15 хв. Відкрийте зошит і починайте писати усе, будь-що, будь-як, що першим спадатиме вам на думку. Коли прозвучить сигнал таймера – закрийте зошит не перечитуючи написане. Практикуйте такі заняття регулярно і ви відчуєте полегшення, «звільнення», зменшення відчуття тиску та роздратування.
З часом, ці «вранішні сторінки» стануть вам у нагоді при рефлексії, як матеріал для роздумів, переосмислення.
                Сьогодні весь світ перебуває в умовах необхідності працювати по-іншому. Занадто високі вимоги до «віртуального ідеального» вчителя або учня, а також відсутність чіткої нормативно-правової бази в умовах існування багатьох інших освітніх проблем щодо впровадження дистанційного навчання не сприяють ефективному вирішенню проблеми.
Методичні рекомендації для педагогів «Організація дистанційного навчання в школі»          
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
Список використаних джерел
1. Помиткін Е. О. «Емоційно-почуттєва взаємодія педагога з учнем як ознака духовної культури».
2.
Дж.Брентлі «5 хвилин для доброго здоров’я».           
3. Дж.Кемерон «Шлях художника».







Коментарі